lördag 21 april 2012

Historien om...

Jag minns inte riktigt hur mitt intresse för hundar och önskan om att skaffa hund dök upp, men jag tror att det uppkom i samband med att jag träffade på Molly - en blandras med flatcoated retriever, vorsteh och labrador - som är Joakims föräldrars stora och svarta hund. En hund som älskar att bli kelad med, vilket jag alltid ställde upp med.

Vi var många gånger ute och promerade henne i skogarna nere i Skåne och var till och med hundvakt åt henne en gång. Cesar Millan kom på något vis in i bilden - i tvrutan då - någon stans på vägen och ökade nyfikenheten över hela grejen med att leva med hund och som flockledare.

Jag fungerar som en forskare när jag blir nyfiken, så jag lånade böcker om hundar, läste om olika raser och om hur ett ägarskap skulle vara och framför allt innebära. Jag ville veta allt som fanns att veta, ungefär.

I samband med att vi planerade att bli sambor och letade gemensamt boende träffade vi på kooikern för första gången och blev väldigt förtjusta, men efter att läst på mer om rasen, på internet och i böcker, blev jag tyvärr avskräckt av vad den ansågs kräva i form aktivering och motion. I samband med detta så när jag var ute på arbetsplatsbesök träffade jag på en papillon. En hund som gärna ville hoppa upp i mitt knä - där jag satt på huk - och verkade allmänt kelen, trevlig och mysig hund. Då fick jag upp ögonen för papillon. Jag presenterade min idé för Joakim, då jag ansåg att en "lättare" ras som papillon skulle vara ett bättre alternativ, eftersom jag tyckte att de överensstämde bättre med vad jag skulle klara av att hantera. Men han ansåg att papillon var för liten och inte vad han sökte hos en hund, så vi bokade en tid hos en uppfödare för att undersöka rasen närmare.

Vi ställde många frågor och var öppna och ärliga om vad vi var för personer. Svaren vi fick av uppfödaren bekräftade min uppfattning om att papillon skulle passa oss och att vi skulle passa rasen.

I ett antal månader framåt spanade jag på blocket på en massa, massa annonser med papillonvalpar och plötsligt den 1 februari 2010 dök DEN annonsen upp - Sally!

Vi mailade uppfödaren direkt och ville boka ett möte till att träffa dem, för att undersöka om Sally var den rätta för oss. Mötet fick vi redan en vecka senare och sedan fick vi en vecka till på oss att ta beslutet. Vi hade tidigare tänkt att hellre skaffa rätt hund vid fel tillfälle än att skaffa fel hund vid rätt tillfälle. Sally var utan tvekan rätt hund vid fel tillfälle, då vi skulle flytta ihop samma vecka som vi beslutade för att bli hennes nya familj och en månad senare flyttade hon in hos oss.

Sally hade tidigare varit nära att få flytta hem hos en annan familj, men jag tror det handlade om att de som ville ta hem henne inte kunde betala hela summan för henne direkt, så köpet gick inte igenom och därför kunde vi hitta henne på blocket. Dessutom, under den veckan vi fick på oss att fundera hade fler familjer hört av sig och vart intresserade av henne, men de fick avvakta tills vi bestämt oss då vi ändå blev lovade den tiden. Känns nästan lite ödesbestämt att vi blev Sallys nya familj.

Jag kan säg att trots hur mycket jag läste på om hundägarskap och trodde mig vara förberedd på det hela, så saknades erfarenheten om att faktiskt äga och leva med hund. Det går inte att läsa sig till den erfarenheten, det vet jag nu i efterhand, erfarenheten kommer och börjar byggas på när hunden väl kommit hem.

Sally kom hem till oss som 15 veckors valp och är nu i skrivande stund drygt 2 år och 4 månader och jag har inte ångrat beslutet en enda stund att ta med henne hem. Jag skulle ångrat om jag inte gjort det.

Här nedan kommer bilderna från blocketannonsen som fick mig att smälta!




1 kommentar:

  1. ja hon är ett litet charmtroll den lilla damen:)/ jty

    SvaraRadera